De eigenschappen van de vrouw die men dient te huwen

16-04-2019

De eigenschappen van de vrouw die men dient te huwen

Door de nobele Shaykh

Al-Imaam Mohammad ibn Saalih al-'Oethaymien moge Allah hem genadig zijn

Het huwelijk is bedoeld voor het genot en voor het vormen van een vroom gezin en een gezonde en veilige samenleving.

Zodoende is de vrouw die gehuwd dient te worden, die vrouw bij wie deze twee doeleinden worden verwezenlijkt: dat is de vrouw die gekenmerkt wordt door de uiterlijke en innerlijke schoonheid.

De uiterlijke schoonheidis de volmaaktheid van het uiterlijk. Wanneer de vrouw een mooie gedaante heeft en een aantrekkelijke manier van spreken, verheugt het oog zich met het kijken naar haar en luistert het oor aandachtig naar haar manier van spreken. Daarop opent het hart zich voor haar, de borst verruimt zich voor haar, de ziel vindt rust bij haar en de Woorden van Allah worden verwezenlijkt:

 En onder Zijn tekenen is dat Hij voor jullie uit jullie zelf echtgenotes heeft geschapen, opdat jullie rust bij haar vinden en Hij bracht tussen jullie liefde en barmhartigheid.

[ Soerah ar-Roem 30:21 ]

De innerlijke schoonheid is de volmaaktheid van de religie en het karakter. Hoe religieuzer de vrouw is en hoe volmaakter haar karakter, des te geliefder ze is voor de ziel en des te geslaagder is het huwelijk.

De religieuze vrouw houdt zich dan ook aan de wetten van Allah en respecteert de rechten van haar echtgenoot, de slaapkamer, zijn kinderen en zijn bezit. Zij steunt hem in het gehoorzamen van Allah - Verheven is Hij. Wanneer hij vergeet, herinnert zij hem. Wanneer het hem tegenzit, stimuleert zij hem. Wanneer hij kwaad wordt, stelt zij hem tevreden.

De welgemanierde vrouw toont haar genegenheid aan haar echtgenoot en respecteert hem. Zij laat niet datgene waarvan hij wil dat zij het verricht, noch verricht zij datgene waarvan hij wil dat zij het laat.

De Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam -werd gevraagd welke de beste der vrouwen is. Hij antwoordde:

 "Diegene die hem verheugt wanneer hij (naar haar) kijkt, hem gehoorzaamt wanneer hij (haar iets) beveelt en hem in zichzelf noch in zijn bezit achterlaat met hetgeen hij haat."(1)

Ook zei hij - sallallahoe 'alayhi wa sallam:

"Huw de liefdevolle en vruchtbare (vrouwen), want voorwaar, ik zal met de Profeten wedijveren over het aantal volgelingen."

Of hij zei:

"...met de volkeren..."(2)

Als men dus een vrouw kan verkrijgen die de uiterlijke en innerlijke schoonheid bezit, dan is dit de volmaaktheid en het geluk - met de gunst van Allah.

Bron: Az-Zawaadj (Het Huwelijk)

Vertaald vanuit het Arabisch door: Ridouane Mallouki


(1) Overgeleverd door Ahmad (2/251) en an-Nasaa-ie (3231). Al-Albaanie verklaarde hem hasan sahieh (goed/authentiek).

(2) Overgeleverd door Aboe Daawoed (2050) en an-Nasaa-ie (3227. Al-Albaanie verklaarde hem hasan sahieh (goed/authentiek).

 De behandeling van vrouwen in de Islam

De behandeling van vrouwen in de islaam

Vertaald door Dar al-Tarjama

We ontvangen vele vragen over de behandeling van vrouwen in de islaam in het algemeen en de behandeling van vrouwen door moslims in het bijzonder. Het volgende zou wat meer licht moeten werpen op dit belangrijke onderwerp. 

Vraag:

Ik heb een vraag over de behandeling van vrouwen in de islaam. Kun je vertellen waarom, 

 de Qoer'aan de mannen zegt om 'hen te slaan' (VBQ[1] 4:34)?

Antwoord:

Ten eerste, weet dat wij als moslims nooit ergens over mogen liegen, met name onze religie.

Ten tweede, we hebben de oorspronkelijke tekst van de Qoer'aan en de bewaarde leringen van Profeet Mohammed (sallahoe alyhie wassalaam). Dit stelt ons in staat om te verifiëren wat hij precies gezegd heeft, wat het doel ervan was en wat hij als zijnde de islaam onderwees.

Ten derde wil ik mezelf en iedereen die dit leest eraan herinneren dat niet alle vragen daadwerkelijk een vraag zijn. Sommige omvatten een verklaring of gevolgtrekking die wel of niet waar is.

Als laatste, het is belangrijk om in gedachten te houden dat elke keer dat we iets in antwoorden ontdekken dat beter onderlegd is dan wat bekend is, we onze mening zouden moeten veranderen en de waarheid geloven, en het superieure boven het ondergeschikte verkiezen. Met andere woorden, als we ondervinden dat het antwoord op deze vraag ons een beter inzicht biedt in het begrijpen van de levenswijze in deze wereld en het volgende leven, ons geschonken door God de Almachtige, zouden we de logische beslissing moeten nemen om Hem te aanbidden volgens Zijn richtlijnen.

Na dit gezegd te hebben, laten we het genoemde vers in de oorspronkelijk taal (het Arabisch) bekijken, gevolgd door een vertaling van de betekenis in het Nederlands:

"De mannen zijn de toezichthouders over de vrouwen omdat God de een boven de andere bevoorrecht heeft en omdat zij van hun eigendommen uitgeven (om de vrouwen te voorzien). De oprechte vrouwen zijn God gehoorzaam en zij waken over het verborgene, zoals God ook waakt. En wat betreft de (echtgenotes) die afkerig zijn: overtuig hen, negeer hen (in bed) en heb gemeenschap als zij daartoe bereid zijn. Indien zij zich voor jullie openstellen, zoek dan geen voorwendsel om hen lastig te vallen. Voorwaar, God is Verheven, Groots."

De betekenis van de woorden

Fa'izoe, wahdjoeroe en idraboe  betekent hier 'overtuig hen', 'negeer hen (in bed)' en 'heb gemeenschap'. Zie Raghibs Lisaan al-Arab en Zamachsjari. Raghib geeft in zijn Al-Moefridat fi ghaarib al-Qoer'aan de betekenis van deze woorden met een speciale verwijzing naar dit vers. Fa'izoe zou betekenen: 'overredend tegen hen spreken zodat hun harten smelten'. 

(Zie ook vers 63 van hetzelfde hoofdstuk waar het op dezelfde manier wordt gebruikt.)

Hadjara - wahdjaroe (raak hen niet aan)

Hadjara zou betekenen 'het ene lichaam van het andere scheiden', wat aangeeft dat het een metafoor is voor het niet aanraken of misbruiken.

Zamchsjari is explicieter in zijn boek Al-Kasjaaf: 'kom niet onder hun lakens'.

Daraba - het hebben van gemeenschap (niet: 'slaan'!)

Raghib stelt dat daraba een metafoor is voor het hebben van gemeenschap, en haalt het volgende gezegde aan: darab al-fahl an-naqa (de kameel heeft de kamelin gedekt). Dit wordt ook geciteerd in Lisaan al-Arab. Het woord kan hier niet de betekenis hebben 'sla (hen)', dit standpunt wordt versterkt door verschillende authentieke overleveringen van de Profeet (sallahoe alyhie wassalaam), inclusief al-Boechari en Moslim.

"Kan iemand van jullie zijn vrouw slaan als een slaaf, en vervolgens 's avonds met haar in bed liggen?" Er zijn nog meer dergelijke overleveringen door aboe-Dawoed, Nasa'i, ibn-Madja, Ahmed ibn-Hanbal en anderen. Hij verbood het slaan van vrouwen door te zeggen: "Sla nooit Gods dienaressen."

Bron: Al-Quran: a contemporary translation by Ahmed Ali, Princeton University Press, 1988; pp78-79

In het verleden hebben sommige vertalers van dit vers het woord 'daraba' onjuist vertaald met 'slaan'. Dit is echter niet het standpunt van alle geleerden, zoals opgemaakt kan worden uit de uitleg van Raghib en Zamachsjari.

Een online vertaling van het vers:

"Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijs haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtig haar. Als zij jullie dan daarna gehoorzamen, zoek geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot."

Je kunt hieruit afleiden dat sommige vertalingen de geest van de betekenis niet op de gepaste wijze voorstellen. Daarom kan de vertaling niet worden beschouwd als een weergave van wat God de Almachtige heeft bedoeld.

Nu begrijpen we dat God de Almachtige de mannen heeft geboden de vrouwen te voorzien en hen toe te staan hun eigendommen, erfenis en inkomen te behouden, zonder dat hen om steun of voorziening wordt gevraagd. Als ze zich schuldig maakt aan onzedelijkheid, dan wordt er gezegd dat de echtgenoot haar eerst dient te vermanen zodat zij ermee ophoudt. Mocht zij het echter voortzetten, dan zou hij een bepaalde periode lang het bed niet met haar moeten delen. Als zij berouw toont dan kan hij het bed weer met haar delen.

Dr. Jamal Badawi (St. Mary's University in Nova Scotia) is van mening dat deze drie fases noodzakelijke stappen zijn die aan een scheiding voorafgaan. In plaats van dat een man drie keer 'ik scheid van je' zegt, zou hij deze procedure moeten volgen in plaats van haastig een onjuiste beslissing te nemen en Allah3] teleur te stellen. De eerste stap zou een goed gesprek met haar moeten zijn en als ze haar onplezierige gedrag voortzet zou hij voor een bepaalde periode het bed moeten verlaten (geen gemeenschap met haar hebben). De laatste stap zou een 'tik' op haar arm zijn met een siwaak (een stukje van een twijgje dat gebruikt werd om de tanden mee te reinigen) of iets van dezelfde grootte/gewicht, wat aangeeft dat het de laatste druppel is en dat als zij haar gedrag voortzet, hij van haar zou kunnen scheiden.

Naast de verschillende meningen en standpunten, is er geen toestemming gegeven in de Qoer'aan of de soenna (het voorbeeld dat door Profeet Mohammed werd gesteld)om een ander persoon te slaan.

En Allah is Alwetend over de betekenis.

Verzameling door Yusuf Estes


[1] Vertaling van de Betekenis van de. Dit is een vertaling van wat er tot nu toe begrepen is van het gestelde

vers. Het lezen van de vertaalde interpretatie van de 

kan op geen enkele manier het lezen in de Arabische taal vervangen, de taal waarin het geopenbaard is.

[2] Vrede en zegeningen van Allah zij met hem (sallahoe alyhie wasalaam ).

[3] Het woord 'Allah' is de Arabische term voor God. Hoewel het woord vaak aan de islaam toegeschreven wordt, wordt het niet alleen door moslims gebruikt: Arabische christenen en joden gebruiken dit woord om naar de Enige God te verwijzen. Het Arabische woord geeft iets nauwkeuriger dan de Nederlandse term uitdrukking aan de unieke eigenschappen van de Enige God. Het Arabische woord 'Allah' heeft geen meervoudsvorm, de Nederlandse term heeft dat wel. Het woord 'Allah' heeft ook geen connotatie wat betreft het geslacht. Allah is de God die door alle profeten aanbeden werd, van Adam tot Noach, Abraham, Mozes, Jezus en Mohammed.

© 2012 Dagelijkse inspiratie 
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin