HET BELANG VAN KENNIS

17-03-2021

HET BELANG VAN KENNIS


Een van de grootste gunsten die Allah aan de mensheid heeft gegeven is het verstand. Een van de grootste verschillen tussen mensen en dieren is het verstand en de capaciteiten ervan. Met deze bevoorrechting rust er ook een zware last op de mens. De Alwijze zegt namelijk in de bron van de sterkste argumenten:

(( إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولً ))
"Voorwaar, Wij hebben de amanah (godsdienstige plichten) aan de hemelen en de aarde en de bergen aangeboden, maar zij weigerden deze te dragen en zij waren er beducht voor, maar de mens nam deze op zich. Voorwaar, hij is onrechtvaardig en onwetend." (Surah Al Ahzaab: 72)

Dit brengt ons op het onderwerp kennis. Om deze plicht te kunnen dragen, dient de juiste handelswijze toegepast te worden. Deze plicht is een plicht van ons allen, niemand heeft hier vrijstelling voor.

Allah heeft profeten en boodschappers gezonden om de mensheid te onderwijzen. De Verhevene heeft Zijn Profeet niet bevolen om naar vermeerdering of verrijking te vragen van één van de wereldse genietingen. Behalve tot vermeerdering en verrijking van kennis. Voorwaar, Hij zegt:

(( وقل ربى زدنى علماً ))
"...En zeg: Mijn Rabb, vermeerder voor mij kennis."
(Surah Taha: 114)

Het beste dat een persoon, met name een moslim, van deze wereld kan vragen is kennis.

Met het woord kennis wordt kennis van de Islam bedoeld. Vanwege de grote omvang van dit onderwerp zal er in dit artikel beperkt worden tot drie punten.

  1. Het nut van kennis van de Q'oraan en Soennah.
  2. Kennis die tot de Islam en Sharia'h beschouwd wordt.
  3. De beste wijze om kennis op te doen.

Ten eerste heeft Allah I getuigenis gedaan over Zijn eigen Eenheid. En Hij heeft de verdere getuigen daarvan verheerlijkt door te zeggen:

(( شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ))
"Allah getuigt dat er geen god is dan Hij en (ook) de Engelen en de bezitters van kennis, standvastig in de gerechtigheid. Er is geen god dan Hij, de Almachtige, de Alwijze." (Surah Ali Imran: 18)

Geen enkele andere verheerlijking kan hier nog aan gelijk staan als Allah de bezitter van kennis en verstand noemt naast Zijn Engelen door Hem te erkennen.

Verder prijst Hij de bezitters van kennis door het volgende te zeggen:

(( وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَلِكَ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ ))
"En dat er ook onder de mensen, de dieren en het vee zijn die verschillende kleuren hebben? Voorwaar, het zijn slechts de bezitters van kennis onder Zijn dienaren die Allah vrezen. Voorwaar, Allah is Almachtig, Vergevensgezind."(Surah Faatir: 28)

De moslim is opgedragen om vrees voor Allah (taqwa) te hebben. Dit zal hem naar het Paradijs leiden. Maar zoals het vers hierboven aangeeft, kan er geen vrees (taqwa) zijn met het ontbreken van kennis.

Verder geeft Allah aan dat hij degene met kennis in rang verhoogt:

(( يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ))
"... Allah zal degenen onder jullie die geloven en degenen aan wie kennis is gegeven in rang verheffen. En Allah is Alwetend, Alwijs." (Surah Al Mudjadallah: 11)

Er is dus geen andere manier om de Schepper te kennen, Hem tevreden te stellen, en te ontsnappen aan onachtzaamheid dan door het opdoen van kennis. Er is geen andere manier om de juiste vruchten van de wereld en het Hiernamaals te plukken naast kennis opdoen. Er is geen andere manier om Allah's Verhevenheid te proeven, zijn aanwezigheid te tasten en zijn Lof te verheerlijken dan door middel van kennis opdoen.

Zolang er kennis in deze wereld aanwezig is, begeven de mensen zich op de Leiding. En kennis is aanwezig zolang er mensen zijn die het opdoen. Voorwaar, de Profeet heeft het volgende gezegd in een overlevering verhaalt door Abdallah ibn Omar :

"Voorwaar, Allah zal de kennis niet weg plukken door het weg te plukken van de mensen. Hij grijpt pas kennis weg door de geleerden weg te grijpen. Totdat Hij geen geleerde overlaat, zullen mensen onwetende leiders stellen. De mensen zullen hen vragen en zij zullen antwoorden zonder kennis. Zij zullen dwalen en laten dwalen"[1]

De Boodschapper van Allah  kaart hier iets aan dat om hoogstaande alertheid vraagt. Als niemand zich opgeroepen voelt om kennis op te doen, hoe zal kennis overgedragen worden? Als een ieder achterover leunt en zijn verantwoordelijkheid afschuift, hoe zal Allah  kennis zegenen? Om kennis te zegenen dienen er mensen te zijn die deze gezegende taak op zich nemen. Iedereen is belast om kennis op te doen. Alleen de mate van kennis opdoen verschilt van persoon tot persoon. Het is niet zo en het is nooit zo geweest dat kennis alleen voor de schrift geleerden verplicht was. Zelfs de schrift geleerden weten dat het 'weten' of kennis bezitten voor iedereen verplicht is. Er zal geen boek aangetroffen worden van de voorgangers in kennis zonder dat zij hun teksten met "WEET" beginnen. Allah  heeft hun kennis gezegend door hen te zegenen en hen te zegenen door hun kennis te zegenen. En als er niemand of weinigen zijn die kennis opdoen, zullen mensen in dwaling verkeren. Zoals ibn Qayim heeft gezegd:

"En is het niet dat 'Rawafida, Kawaridj, Mo'tazillah en Djahmia op de wereld zijn gekomen door onwetendheid"

Al deze verschillende sektes die als ziektes beschouwd kunnen worden zijn slechts ontstaan door onwetendheid. Door onwetendheid zullen de mensen hun begeertes en influisteringen volgen. Terwijl Allah het Paradijs heeft voorbereidt, zoals de Profeet aankondigt in een overlevering verhaalt door Muawiyah:

"Degenen die Allah voor hen het goede heeft, zal Hij hen onderwijzen in de godsdienst."[2]

En in een overlevering van Abou ad-Darda zegt de Boodschapper van Allah :

Degene die het pad van kennis opdoen inslaat, zal Allah zijn pad naar het Paradijs vergemakkelijken. En voorwaar, de Engelen zullen hun Vleugels om degene die kennis opdoet slaan. Tevredenen zijn zij met wat hij doet. En degene die geleerd is, voor hem wordt er om vergiffenis gevraagd in de hemelen en de aarde en zelfs het organisme in het water.

De bevoorrechting van een geleerde ten opzichte van een dienaar, is hetzelfde als de maan ten opzichte van de andere planeten. Voorwaar, de geleerden zijn de erfgenamen van de Profeten. Voorwaar de Profeten laten geen Dirham of Dinaar achter. Zij laten slechts kennis achter om geërfd te worden. En degenen die het nemen, nemen gelukzaligheid."[3]

Hoe kan er trots zijn van een zoon die van zijn vader geld erft? Hoe kan er trots bestaan van een dochter met een grote stamnaam. Trots behoort alleen tot degenen die het verdienen. En de Boodschapper van Allah heeft geen vorm van trots goedgekeurd in het erven, behalve deze vorm van erven. Namelijk het erven van kennis van de Profeten.

In een andere overlevering die overgeleverd is door Ali ibn abi Talib dat de Profeet zegt:

" En bij Allah, dat Allah één man leidt door middel van jou, is beter dan de beste genietingen."[4]

En in een overlevering van Abou Horayrah zegt de Profeet Mohammed Zoon van Abdallah :

"Als een mens sterft zullen zijn daden stop gezet worden, behalve in drie: liefdadigheid die blijft doorlopen, kennis waarvan mensen profiteren of een nakomeling die voor hem smeekgebeden verricht."[5]

Een verstandige persoon die gelooft in Allah  en het Hiernamaals zorgt ervoor dat hij zijn Hiernamaals afbakent met zijn wereldse daden. En kennis opdoen en verspreiden is een middel dat dan voor de hand ligt.

Verder zal een moslim in het Hiernamaals zeker hartelijk ontvangen willen worden door de Boodschapper van Allah . Als je hartelijk ontvangt wordt door degene die de Poorten van het Paradijs mag openen is dat toch iets om hard voor te werken. Een voorbeeld van iemand die door de Profeet hartelijk is ontvangen, is Sawfouan bin Asaal al Maraady .

Hij zei:

" Ik ben naar de Profeet gegaan toen hij in de moskee lag op zijn mantel. Ik zei tegen hem," O Boodschapper van Allah, ik ben gekomen om kennis op te doen." Waarop hij zei: "Verwelkomt is degene die kennis opdoet! Voorwaar, de Engelen spreiden hun vleugels over degene die kennis opdoet. Zij sluiten ( hun vleugels) bij elkaar aan totdat ze de hemel tot de aarde opvullen, liefhebbend voor wat hij opdoet."[6]

Is het niet aan ons om te verlangen naar een onthaal van de Boodschapper van Allah ? Hebben we hem niet in dit wereldse leven gemist om hem te kunnen missen in het Hiernamaals. Verloren zijn degenen die niet naar hem verlangen en verloren zijn degenen die niet weten wat zijn gemis is.

Het probleem van de moslims tegenwoordig is dat zij de waarde van kennis niet kennen. Met een passieve houding komen zij hun verplichtingen na. Kennis opdoen is volgens hen niet een taak van elke moslim. Ze denken dat ze met bidden en vasten gered zijn van het verlies van het Hiernamaals. Terwijl de Profeet duidelijk heeft gezegd in een overlevering die verhaald is door de Amaamah al Bahaaly:

"De bevoorrechting van een geleerde ten opzichte van een dienaar is zoals mijn bevoorrechting ten opzichte van jullie simpelste ( persoon)." Daarna zei hij : "Voorwaar, Allah, Zijn Engelen, de bewoners van de hemelen en aarde, zelfs de mier in zijn hol en de vissen bidden ( prijzen) voor degene die de mensen het goede onderwijst."[7]

Zijn wij behoefteloos geworden voor deze gebeden ter genade voor ons? Is het niet dat wij niet kunnen ontsnappen van de wereldse ondergang, die ons tot het verlies van het Hiernamaals leidt, zonder Zijn Genade. Zoals de bovenvermelde overlevering aangeeft is het opdoen en verspreiden van kennis een middel om Allah's Genade op te roepen. Alle wezens en scheppingen vragen om genade voor de dienaar van Allah die de mensen onderwijst. Dit doen zij onder het bevel van Allah. Zo zet Hij die persoon in een cirkel die van genade roeping is gemaakt. Gelukzaligheid voor de bewoners van deze cirkel!

Kennis opdoen kent verschillende niveaus. Niet elk niveau is weggelegd voor iedereen. Maar elke persoon is in staat om een bepaald niveau te behalen. Iedere persoon is verplicht om over een hoeveelheid aan kennis te beschikken. Dit is zoals de geleerde het noemen; 'verplichte kennis van het geloof'. Hieronder valt bijvoorbeeld de geloofsleer. Alle pilaren, voorwaarden, verplichtingen, terminologieën, tegenstrijdigheden etc. Maar ook onderdelen van de jurisprudenties waarmee de moslim in het dagelijkse leven te maken heeft. Zo zijn er tal van soorten kennis waarvan de moslims verplicht zijn om te weten. De moslims van vandaag weten niet hoe zij hun gebeden moeten volmaken. Ze kennen de voorwaarden van hun geloofsgetuigenis niet. Ze kennen de voorwaarden, bindingen, tijden en manieren van handelen niet. Misschien zijn er zelfs moslims die de regels van het reciteren van de Q'oraan niet eens kennen.

Toch zijn dat soort mensen wel in staat om hemelsbreed te filosoferen over de Islam. Ze zijn in staat om de Verheven Eigenschappen van Allah ( ta'ala ) te beschrijven en zelfs te ontkennen. In staat zijn zij om aan te geven wat wel en niet de woorden van de Profeet zijn. En natuurlijk zijn zij gegarandeerd van een plekje in het Paradijs naar hun zeggen en denken, waarbij Allah zegt:

(( قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْدًا فَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ))
"... Zeg (O Mohammed): Hebben jullie een belofte van Allah ontvangen? Dan zal Allah Zijn belofte niet verbreken. Of zeggen jullie over Allah iets wat jullie niet weten?"
( Surah al-Baqarah: 80)

Waarlijk, de betreders van de Genade van Allah zijn degene die weten hoe het moet. Voorwaar, Allah schenkt aan degenen die vragen. Alleen degenen met kennis weten hoe ze moeten vragen. Het recht om te spreken over de Islam en Allah is bestemd voor degenen die Allah en zijn uitverkoren Geloof kennen.

Weet dat iedereen in staat is om kennis op te doen. Vooral in deze tijden zijn er tal van middelen en mogelijkheden om het te kunnen realiseren. Iedereen heeft de verantwoordelijk om kennis op te doen. Niemand is er van ontzegd. Het leven heeft één doel. Dit doel is slecht te bereiken via één weg. Voorwaar, het is het Pad van Leiding.

Kennis opdoen heeft zijn stappen, middelen, manieren en grenzen. Met de Wil van Allah zal dit vervolgd worden met deze onderwerpen. Moge Allah ons genadig zijn door ons te onderwijzen. Ons laten handelen naar wat wij weten. En ons belonen met de vruchten van kennis en handelingen.


Geschreven door: Amir Mahran

[1] al-Boechaarie en Moeslim

[2] al-Boechaarie en Moeslim

[3] Aboe Dawoed, Tirmidhi, ibn Madjaah, ibn Habbaan en alBayhaqi

[4] al-Boechaarie en Moeslim

[5] Moeslim

[6] Ahmed en Tabari

[7] At -Tirmidhi

© 2012 Dagelijkse inspiratie 
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin